Beef curry made by me

Lagade min mans favoriträtt förrigår, beef curry på mitt sätt. Alla grunder till bengalisk mat har jag lärt mig utav min mamma som lagar i mina ögon världens godaste mat. Mamma lagar inte mat efter några recept eller mått, vilket brukade ställa till det rejält för mig i början. Efter ett tag lärde även jag mig att följa känslan och smaklökarna, kryddar lite hur som helst. Ibland smakar det gudomligt gott och ibland failar jag totalt. Övning och lära sig av sina misstag ger resultat i längden.

Beef curry är en klassisk rätt bland oss desis, alla familjer har sin egen smak. Jag följer min mammas recept men lägger alltid i lite mango pickles som en final touch. Hela grytan får en helt annan smak och färg. Min man älskar min beef curry och blir alltid lika glad när jag lagar den här hemma hos oss. Det sägs ju att vägen till kärlek går via mannens mage, därav gårdagens shoppingtur.. haha!! Jag fick hem en hel del från Kista galleria, visar upp senare under helgen om jag hinner. Haft en supermysig dag trots det tråkiga vädret. Pratat med kusinvitamin som alltid får mig att skratta.. ♥  


Tillagningen av beef curryn i några små enkla steg.



Började med att steka lök, vitlök, ingefära och några kryddor i olja tills allt fick lite färg. 



Sedan åkte torrkryddor som chili, spiskummin, koriander och gurkmeja in.



Kryddblandningen fick gifta ihop sig med lite vatten innan jag hällde i köttet.   



Under tiden som köttet stektes passade jag på att steka potatisen till curryn.
Jag valde en fast potatis sort, därav stekningen.   



Köttet har fått färg och är redo för potatisen.



Lägg i potatisen och blanda allting väldigt försiktigt. Potatisen ska helst inte gå sönder.  



Tada, beef curry a la me is done!!

Kommentarer
Postat av: mihsrin

WAW VA DUKTIG DU ÄR! Mashalah



Hahahahahha "Det sägs ju att kärlek går via mannens mage, därav gårdagens shoppingtur"

Hahahah!!! Fortsätt så :P

Aaa o alltid lika myspys o prata med dig hihi

2012-05-12 @ 01:33:11
Postat av: Anonym

WOW det där såg sjukt gott ut! Kan inte du skriva ner lite mer utförligt hur mycket av varje ingrediens man ska ha, samt exakt vilka kryddor? Skulle vara väldigt tacksam om du kunde svara! :)

2012-05-18 @ 01:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback